SME

Fyzika nemusí byť strašiakom, sú to len predsudky

Ak sa fyzika učí cez pokusy tak, že na jej hodinách školáci pochopia javy a situácie, ktoré zažívajú , strašiakom tento predmet nebude.

Vysokoškolskí pedagógovia z Katedry fyziky Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa každý rok pripravujú pre verejnosť aj žiakov šou Fyzika naživo.Vysokoškolskí pedagógovia z Katedry fyziky Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa každý rok pripravujú pre verejnosť aj žiakov šou Fyzika naživo. (Zdroj: TASR)

Počuli ste niekedy nejakú celebritu, ktorá by povedala, že ju fyzika v škole bavila?

„Bola pre nich des, a tak ju potom berú aj ich obdivovatelia v školopovinnom či v mladšom veku,“ hovorí Ľubomíra Valovičová, zástupkyňa vedúceho katedry fyziky na Fakulte prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

A tak si na tejto fakulte povedali, že názor detí na prírodné vedy zmenia a že začnú od tých najmenších, v materských školách.

Budúci učitelia fyziky im napríklad ukazujú, že fyzika je všetko okolo nás. Netrápia ich ťažkou fyzikou, ale oboznamujú ich s tým, ako funguje svet, prečo svieti slnko, voda tečie a aký je rozdiel medzi pevnou, kvapalnou či plynnou látkou.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Matematika sa zvládnuť dá, treba chcieťČítajte 

Fyziku treba prežiť, a nie sa ju drviť

Treba popravde povedať, že dnešní stredoškoláci sa nehrnú húfne za učiteľov fyziky.

Už dlhšie to pociťuje aj nitrianska katedra fyziky na Fakulte prírodných vied UKF, ktorá okrem jednoodborového štúdia pripravuje aj učiteľov fyziky. A tak budúci učitelia začali v neformálnom prostredí pracovať nielen so žiakmi základných škôl, ale aj so škôlkarmi.

Zamestnanci katedry sa nádejajú, že záujemcov o štúdium by im mohlo touto cestou pribudnúť. „Škôlkarov učíme, aby fyziku spoznávali cez experimenty a keď jej budú rozumieť, možno ich tak nadchne, že sa jej budú chcieť venovať,“ vysvetľuje odborná asistentka katedry Valovičová, ktorá v lete organizuje s kolegami už desať rokov letné fyzikálne tábory či vedecké jarmoky.

SkryťVypnúť reklamu

„Asi neobjavíme nového Einsteina, ale snažíme sa vychovať deti, ktoré na otázku prečo, budú hľadať odpoveď a možno zistia, prečo je to tak, lebo im na to fyzika vie odpovedať,“ ozrejmuje nadšenie zamestnancov katedry Valovičová.

Experimentálna veda chce čas

Pochopiť fyziku chce čas, lebo je založená na experimentoch.

„Čiže ak chcete žiakov zaujať, ak chcete, aby rozumeli fyzike a mohli si to aj experimentálne overiť, je dôležité mať čas. A ten v rámci hodín fyziky nemáme,“ hovorí Valovičová.

Moderné technológie síce uľahčujú merania a získanie výsledkov, ale žiakom treba vysvetliť čo a prečo sa má merať, akým spôsobom.

„Lebo nič nie je horšie ako povedať žiakom, že je to takto a takto a výsledky hovoria toto a toto. Potom sa to žiaci naučia naspamäť bez toho, aby tomu rozumeli,“ vysvetľuje Valovičová. Ibaže fyzika nie je o prednese básne na Hviezdoslavov Kubín, na fyzike majú žiaci objavovať, tak si to lepšie zapamätajú a porozumejú.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepším dôkazom sú vraj opäť malí škôlkari. Asi by ste nepredpokladali, že niekto z nich rozumie čo je nestlačiteľnosť vody, však? Ibaže Valovičovej škôlkari to nielen vedia vysloviť, ale aj vedia vysvetliť, čo sa za týmto pojmom skrýva.

Osvojili si to cez experiment so striekačkou.

Prečítajte si tiež:Nie všade sa robia prijímačky. Niekde stačia testyČítajte 

Experimenty v laboratóriu

Príprava budúcich učiteľov fyziky je v Nitre teda založená najmä na experimentoch, na ktoré vzniklo na katedre samostatné laboratórium. V ňom využívajú moderné technológie, či už je to zapojenie tabletov do výučby, alebo počítačové experimenty.

Pre žiakov základných a stredných škôl fakulta každoročne organizuje netradičnú prezentáciu prírodných vied. Spolu s Galériou MLYNY desať katedier a ústavov predstavuje to najlepšie a najpútavejšie zo siedmich prírodovedných odborov.

SkryťVypnúť reklamu

Na tohtoročnom vedeckom jarmoku, ktorý sa uskutočnil včera (10. 11.), mohli školáci okrem iného zistiť, aký je svet pod mikroskopom, ovládať hry pohybom a vytvoriť si 3D fotografiu, odhaliť tajomstvá lomu svetla a vyskúšať si fyzikálne hranie sa na tablete.

A práve na takýchto jednodňových neformálnych akciách získavajú vysokoškoláci učiteľské skúsenosti. „Tu študenti musia vedieť predviesť a vysvetliť fyzikálne javy, ktoré si pre žiakov pripravili,“ povedal Valovičová. Obdobne sa to deje počas fyzikálnych táborov Fajn či vianočnej fyzikálnej show Fyzika naživo.

A práve touto nadstavbou práce so žiakmi sa nitrianska Prírodovedecká fakulta a jej Katedra fyziky líši od iných pri príprave budúcich učiteľov.

Text bol uverejnený v prílohe denníka SME Bedeker Vysoké školy dňa 11. novembra 2015.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.


Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu