• Informácie o štúdiu
  • Zoznamy škôl
  • Financovanie štúdia
  • Štúdium v zahraničí
  • Absolventi
  • Porovnanie škôl
  • Akí študenti prichádzajú na vysoké školy

    Vydané 17. 11. 2016 o 16:34 Autor: Mariana Szapuová

    Mnohí z dnešných maturantov majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium, sú slabo motivovaní, získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom, hovorí Mariana Szapuová, prodekanka Filozofickej fakulty Univerzity Komenského.

    Maturanti majú medzery v poznatkoch.
    Foto: FOTOLIA

    V ostatných rokoch stále častejšie počúvam ponosovanie sa kolegov a kolegýň z rozličných katedier na neustále sa zhoršujúcu pripravenosť maturantov na vysokoškolské štúdium odborov, ktoré sa na našej fakulte vyučujú, teda spoločenských a humanitných disciplín. Nie je to neodôvodnené – vskutku, zdá sa, že dnešní maturanti, respektíve tí, ktorí do prvého ročníka na fakulte nastupujú, majú isté medzery nielen čo sa týka poznatkov, ale aj, alebo najmä, majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium.

    Viacerí majú dokonca problémy s jasnou formulovaním myšlienok či už vo verbálnom, alebo v písomnom prejave.

    Samozrejme, nemožno paušalizovať, na fakultu prichádzajú aj šikovní a ambiciózni študenti a študentky, ale pokles pripravenosti maturantov na náročnejšie vysokoškolské štúdium ako všeobecný trend si nemožno nevšimnúť.

    Príčin je niekoľko, okrem všeobecne známych problémov v stredoškolskom vzdelávaní, je to masifikácia štúdia: kým začiatkom 90. rokov na vysokoškolské štúdium nastúpila približne pätina maturantov, v súčasnosti je to viac ako polovica.

    Chce to doučenie sa

    Navyše na vysoké školy dnes neprichádzajú len absolventi gymnázií, ale aj stredných odborných škôl, ktoré súskôr prakticky zamerané. Ťažkosti, ktoré z naznačených problémov vyplývajú, by sa dali, domnievam sa,  prekonať: chýbajúce vedomosti sa dajú doučiť, nedostatočné schopnosti a zručnosti rozvinúť, kultivovať.

    Iste, vyžaduje si to zvýšené úsilie študentov, ale najmä učiteľov. Som však presvedčená, že pri dobrej vôli oboch strán to pôjde, aj keď nie ľahko. 

    Je možné napríklad zaradiť do prvého ročníka viac úvodných predmetov vedného odboru a koncipovať ich tak, aby naučili študentov základom „remesla“, prípadne sa doučili to, čo im chýba.

    Iste, je to len jeden zo spôsobov, ako sa popasovať s problémom nedostatočnej pripravenosti študentov, viacerým odborom na našej fakulte sa v tomto smere celkom dobre darí.

    Ako čeliť bezbolestným diplomom

    Ťvrdším orieškom je však iný problém, ktorý považujem za závažný: je ním istá nevyhranenosť záujmu, osobnostná nezrelosť mladých ľudí, ktorí na vysoké školy prichádzajú.

    Mnohí majú len veľmi hmlisté predstavy o odbore, ktorý idú študovať, sami presne nevedia, čo chcú, a čo je možno ešte horšie, sú slabo motivovaní - získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom.

    Môžeme tomu čeliť len tak, že nepoľavíme z náročnosti.

    Text bol uverejnený v prílohe denníka SME Bedeker Vysoké školy 11. novembra 2016.


    Ďalšie novinky

    Kuko z Horkýže Slíže ťahá mladých k zdravotníctvu

    V klipe Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre účinkuje aj dekan fakulty. Nohy má vyložené na stole, neskôr si zaspieva s Kukom.

    Osem rektorov radí, čo zohľadniť pri výbere vysokej školy

    Čo všetko by absolventa strednej školy malo zaujímať predtým, než pošle na niektorú univerzitu prihlášku na vysokoškolské štúdium? Odpovedá osem rektorov, ktorých sme oslovili.

    Hlavné správy

    Spoplatnený obsahZjednotené Írsko a škótsky sen. Prežije jednotná Británia?

    Referendum o nezávislosti avizuje Škótsko, brexit sa nepáči ani severoírskym republikánom. Strach z hraníc podporil výzvy na zjednotenie Írska.

    Spoplatnený obsahMayová sa sama vohnala do časovej tiesne

    S voľbou dátumu mohla Mayová naložiť aj menej symbolicky.

    Spoplatnený obsahV ružomberskom spore pomáhajú Fiľovi veľké kalibre

    Nad privatizáciou papierní sa vznášajú pochybnosti.

    Spoplatnený obsahRakovina je náhoda, môžu za to chyby pri kopírovaní DNA

    Vo väčšine prípadov nemožno vzniku zabrániť.