SME
Nedeľa, 5. apríl, 2020 | Meniny má Miroslava

Absolventi radia, ako si vybrať vysokú školu

Uchádzači by sa nemali orientovať sa na ľahko zvládnuteľné štúdium či regionálnu blízkosť školy

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Adobe Stock)

Centrum edukačného manažmentu Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave so Slovenskou akadémiou vied pokračovalo vlani v monitorovaní postojov a reflexií vysokoškolského štúdia absolventmi a študentmi.

V letných mesiacoch minulého roku agentúra AKO vyspovedala 500 absolventov vysokých škôl s viac ako ročnou a menej ako štvorročnou praxou v povolaní, ktorí ukončili vysokoškolské štúdium v rokoch 2015 až 2017.

Prieskum nadviazal na aktivity Centra edukačného manažmentu, ktoré zisťovalo v predchádzajúcich rokoch spätný pohľad absolventov na ich vysokoškolské štúdium. Vzniklo tak zaujímavé porovnanie vývoja súčasných študentov vysokých škôl v čase.

Uplatnenie po škole

„Časť prieskumu, ktorá sa zaoberala hodnotením skúseností zo štúdia a benefitov, ktoré vzdelávanie prinieslo, poukazuje na výraznú mieru diferenciácie kvality vysokoškolského štúdia u nás,“ povedal Peter Obdržálek, vedúci Centra edukačného manažmentu, ktorý sa na výskume podieľal.

Vysoké percento absolventov sa pomerne kriticky stavia k príprave vyštudovaného odboru na kariérny rast. Výsledky potvrdili zistenia iných zdrojov, že až 40 percent absolventov v súčasnosti nepracuje vo vyštudovanom odbore.

Len 31 percent absolventov uviedlo, že ich štúdium na vysokej škole pripravilo vzhľadom na ich kariérne ambície vynikajúco či nadpriemerne.

„Obe zistenia teda reflektujú skutočnosť, že len menšia časť vysokoškolských programov pripravuje absolventov vynikajúcim spôsobom vzhľadom na ich uplatnenie,“ povedal Obdržálek.

Rozdiel v kvalite vyučujúcich

Absolventi zároveň upozorňujú na rozdiely v kvalite vyučujúcich. Takmer tretina absolventov tvrdí, že len polovica a menej vyučujúcich, s ktorými sa počas štúdia na vysokej škole stretli, bolo veľmi kvalitných. A niečo vyše 40 percent absolventov označilo až 80 percent a viac vyučujúcich ako kvalitných.

Za benefit absolvovaného štúdia uvádzajú absolventi na prvom mieste svoj osobný rast. Nespokojní sú však s prínosom štúdia k ich rozvoju podnikateľských schopností.

V tomto sa úplne identicky zhodli aj so študujúcimi v súčasnosti.

Študovali by ste to isté?

Na otázku, či by si absolventi pri možnosti opakovanej voľby zvolili ten istý študijný program na tej istej vysokej škole, pozitívne odpovedalo takmer 45 percent absolventov.

„Pri porovnaní s odpoveďou študujúcich vysokoškolákov v minuloročnom prieskume sme zistili až 11-percentný pokles, vtedy bolo spokojných 56 percent študentov,“ upozornil Obdržálek.

A čo ovplyvnilo ich odpovede? Najmä to, ako sa uplatnili v praxi.

Absolventi aj vysokoškoláci v prieskume označili aj viaceré oblasti, ktoré by sa mali vo vysokoškolskej príprave zlepšiť. Väčší dôraz by sa mal klásť na posilnenie praktických a aplikovaných prvkov vo výučbe, na cudzí jazyk a pôsobenie v medzinárodnom prostredí a takisto na tzv. „networking“ – nadväzovanie spolupráce a tvorbu kontaktov využiteľných v profesionálnom pôsobení už počas štúdia.

Zlepšenie by privítali aj vo väčšom priestore pre vlastnú kreativitu, v dôraze na tzv. mäkké prenositeľné zručnosti, rozšírenú možnosť kombinovať si rôzne predmety podľa vlastného záujmu a tiež rozvoj tzv. tvrdých prenositeľných zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií.

Vnímanie absolventov sa zásadne nelíši od vnímania ešte študujúcich vysokoškolákov, ktorí odpovedali na rovnakú otázku v prieskume v roku 2018.

Ako si vyberať vysokú školu?

Zaujímavým je aj odkaz uchádzačom o vysokoškolské štúdium od absolventov.

„Jednoznačne sa prikláňajú k zvažovaniu prínosu pre budúcu odbornú a kariérovú orientáciu. Odporúčajú orientovať sa najmä na základe záujmu o konkrétny odbor a vyberať takú školu, v ktorej prebieha veľmi dobrá príprava na danú špecializáciu. Takisto brať do úvahy perspektívu finančne úspešnej kariéry po absolvovaní štúdia,“ zhrnul Peter Obdržálek.

Absolventi uchádzačom neodporúčajú orientovať sa na ľahko zvládnuteľné štúdium, regionálnu blízkosť školy a bezproblémové prijatie.

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.
Týmto obrázkom Ivany Šátekovej sa rozbehla online galéria pre umenie v čase koronavírusu.

Ako sa koronavírus šíri na Slovensku (mapa)

Údaje pochádzajú z Národného centra zdravotníckych informácií.

Píše Dominik Kopcsay

Naozaj už nič nebude, ako bývalo?

Ako neprepadnúť uctievaniu nového sveta po korone.

Vyľudnené ulice historického centra Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Ako sa stať „Kostičkou“, forenznou antropologičkou Brennanovou

Najskôr sa študuje všeobecne biológia, koncom druhého ročníka bakalára si študent vyberá zameranie - katedru.

Michaela Dörnhöferová pripravuje kosti na hodinu porovnávacej anatómie.

Ivana Brutenič: S mladými chatujte, e-mail ich otravuje

Nábor absolventov je pre firmy výzvou. Čím ich môžu zaujať, radí odborníčka na personalistiku Ivana Brutenič.

Ilustračné foto.

Stabilizačné pôžičky pokračujú, zoznam ešte nie je

Nedostatkové povolania, ktoré chýbajú na trhu práce, podporia pri štúdiu aj tento rok.

Ilustračná fotografia

V pondelok ráno podáva dekan v Žiline študentom kávu

Dekan Miloš Poliak podáva pravidelne kávu. Pohostiť študentov je výborný spôsob, ako s nimi ostať v kontakte.

Pozvanie na Kávu s dekanom využívajú zamestnanci aj študenti. A dekan Miloš Poliak ich ponúka nielen kávou, ale aj sladkosťou.