University of Strathclyde spadá pod Strathclyde Business School a má výbornú reputáciu v Británii aj v Európe. V predposlednom ročníku bakalárskeho štúdia tu ekonomické vedy študuje Bratislavčan František Broček.
Pochádzam z Bratislavy a vyrastal som v Marianke, obci na okraji hlavného mesta. Pre štúdium v zahraničí som sa rozhodol už počas základnej školy.
Veľkú úlohu v tom zohrala moja rodina a prostredie, v ktorom som vyrastal. Prvých osem rokov štúdia som absolvoval na British International School v Bratislave, kde ma už od prvého ročníka vyučovali britskí učitelia a moji spolužiaci boli z rôznych krajín z celého sveta.
Strednú školu a maturitu som absolvoval na Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa v Bratislave. Bola to výnimočná škola, ktorá dbala na osobnostný rozvoj študentov aj mimo štandardného slovenského kurikula.
Pomoc od mentora v zahraničí
Na Slovensku, žiaľ, neexistuje tradícia kvalitného ekonomického vzdelania a výskumu.
Štúdium ekonómie má v anglosaských krajinách dlhú tradíciu a je na najvyššej úrovni na svete. Podal som si štyri prihlášky na univerzity v Škótsku a jednu na univerzitu v Manchestri.

Konkrétne univerzity som si vyberal na základe medzinárodných rebríčkov, reputácie, štruktúry študijných programov a odporúčaní učiteľov na gymnáziu.
Na gymnáziu sme mali výborný program, kde nás spojili s absolventmi, ktorí už v zahraničí študujú odbor, o ktorý máme záujem. Veľmi mi to pomohlo, lebo som sa môjho mentora mohol pýtať na čokoľvek o akademickom prostredí, ale aj na praktické záležitosti o živote v zahraničí.

Zvíťazil atraktívny program
Rozhodol som sa pre University of Strathclyde v Glasgowe, lebo ekonómia na Strathclyde University má dobré renomé.
V čase rozhodovania o univerzite som ešte nebol pevne rozhodnutý pre konkrétnu špecializáciu v rámci rôznych ekonomických smerov a Strathclyde mi ponúkol veľmi atraktívnu a flexibilnú štruktúru študijného programu.
Dnes som v treťom a zároveň predposlednom ročníku bakalárskeho štúdia. Prvý rok som si na Strathclyde Business School mohol vybrať až päť rôznych predmetov podľa mojich vlastných preferencií a každým rokom dochádza k užšej špecializácii.
Od druhého ročníka som mal ako hlavné predmety ekonómiu a financie. Tento rok som študoval moduly ako makroekonómia, mikroekonómia, ekonometria alebo teória hier.
Počas semestra je štúdium kombináciou prednášok a tutoriálov (obdoba cvičení na slovenských univerzitách).
Veľký dôraz sa kladie na individuálnu prácu a čítanie na doplnenie obsahu prebraného na prednáškach.
Praktický spôsob výučby
Na Slovensku som nikdy na vysokej škole neštudoval, ale z toho, čo som počul, tak najväčším rozdielom v ekonomických vedách je praktické uplatnenie učiva.

Na University of Strathclyde nás učia ovládať moderné analytické nástroje na vyhodnocovanie efektivity vládnych výdavkov ako napríklad cost-benefit analysis. Ekonometria a štatistika sa už od samého začiatku vyučujú praktickým spôsobom cez štatistické programy na počítači.
Veľký rozdiel je aj v samotných profesoroch. Študenti po ukončení každého predmetu dávajú anonymnú spätnú väzbu o spokojnosti s priebehom vyučovania. Profesorov to motivuje, aby dynamicky formovali štruktúru predmetov a neustále zlepšovali vyučovacie metódy.
Práca popri škole
Bývam v prenajatom byte s ďalším slovenským študentom, ktorého poznám z gymnázia.
Popri škole pracujem ako analytik pre Metis Partners, kde robím finančné ohodnotenia v oblasti duševného vlastníctva prevažne mladým technologickým firmám, ktoré chcú získať investície alebo ich prevzali veľké konglomeráty a potrebujú si hodnotu svojich patentov zapísať do účtovníctva.
Domov chodím trikrát do roka a minulé leto som stážoval v Národnej banke Slovenska vďaka programu Leaf Slovak Professionals Abroad, ktorý ponúka zahraničným študentom stáže. Venoval som sa tam analýze reálnej a nominálnej konvergencie a konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky.
Článok bol uverejnený v prílohe denníka SME - Bedeker Vysoké školy.