Univerzita nie je súťaž Milionár

Začínajú sa podávať prihlášky na vysoké školy.

Ilustračné foto.(Zdroj: ADOBE STOCK)

Za posledných desať rokov počet študentov na vysokých školách každoročne klesá, spolu asi o desaťtisíc.

Vysoké školy majú z demografickej krivky ťažkú hlavu. Stále sú totiž financované "od počtu študentov", čím menej sa ich zapíše do prvých ročníkov, tým menej peňazí príde do fakultnej kasy.

Pri príprave tejto prílohy sa nejeden predstaviteľ vysokej školy netajil tým, že musia o nových uchádzačov bojovať. Otázne však je, aké „zbrane“ volia. Stačí listovať fakultnými webovými stránkami, mnohé skôr odradia, ako pomôžu, napríklad uchádzačom ponúkajú pri prijímačkách neaktualizované informácie. A pritom ide o maličkosť.

Ak sa totiž naše vysoké školy sťažujú na hromadný exodus študentov za rieku Moravu či vzdialenejšie zahraničné vysoké školy, mali by už konečne reagovať na hlasy študentov, ktorí pomenúvajú dôvody, ktoré ich vyháňajú do sveta.

Lebo na niektoré zmeny ani nie sú potrebné milióny, ktoré školám bezpochyby chýbajú, stačí, ak by študentom už neponúkali problematické študijné programy s mizivou uplatniteľnosťou na trhu práce.

Tí, čo počas štúdia absolvovali študijný pobyt Erasmus+, sa domov neraz vracajú rozčarovaní, lebo na vlastnej koži zažívajú úplne iný spôsob výučby. V prílohe o tom hovorí napríklad Jakub Snopka, ktorému oči otvoril až pobyt na fínskej univerzite.

Prečítajte si tiež: Krok za krokom: Budete sa hlásiť na vysokú školu?

Peter Obdržálek z Centra edukačného manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave, ktorý sa téme vysokoškolského vzdelávania venuje už niekoľko rokov, v našej prílohe upozorňuje na fakt, že vyše 40 percent študentov v prieskume priznalo, že by si pri opakovanej možnosti voľby vybralo nielen vysokú školu v zahraničí, ale že by boli ochotní znášať vyššie finančné náklady štúdia, ak by to znamenalo vyššiu kvalitu. Svedčí to o tom, že našim študentom vôbec nie je ľahostajná kvalita ich štúdia.

Netúžia, aby ich univerzity pripravovali do vedomostnej súťaže Milionár. Nepotrebujú si vedieť vybrať zo štyroch možností tú správnu.

Chceli by mať napríklad klasické prednášky dostupné na vypočutie online, riešiť problémy s využitím prednášanej teórie, aby učitelia od nich veľa vyžadovali, ale zároveň aby im aj veľa dávali.

Chcú až tak veľa?