Na trnavskej Katedre historických vied a stredoeurópskych štúdií Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa už nechceli len prizerať, ako na Slovensku klesá počet záujemcov o štúdium jednoodborovej histórie, a rozhodli sa pre zmenu.
Trápilo ich však aj doterajšie uplatnenie absolventov historikov, ktorých príprava iba z časti korešponduje s potrebami dnešnej spoločenskej praxe. Edukácia histórie na slovenských vysokých školách sa totiž ťažiskovo zameriava na výklad politických a diplomatických dejín.
Po získanej akreditácii v tomto akademickom roku ponúkajú uchádzačom nový študijný program história a aplikovaná história v kyberpriestore.
Jeho absolventi sa preto môžu stať pre potenciálnych zamestnávateľov mimoriadne zaujímaví svojimi novými znalosťami.
Historik s povedomím itečkára
O novom študijnom programe
Ciele študijného programu: Pripraviť interdisciplinárne mysliaceho špecialistu – historika, odborníka, efektívne ovládajúceho nástroje geografických informačných systémov (GIS) a moderných technológií vrátane 2D/3D vizualizácií krajiny a dobovej architektúry.
Forma štúdia: Bakalárske denné (6 semestrov) aj externé, magisterské (4 semestre) s možnosťou následného zloženia rigoróznej skúšky (PhDr.).
Počty uchádzačov: Chcú prijať po 25 na dennú a 25 na externú formu bakalárskeho štúdia.
Podmienky prijatia: Bez prijímačiek, na základe výsledkov z profilových predmetov na strednej škole a výsledkov maturitnej skúšky.
Profilové predmety: História/Dejepis, slovenský jazyk a literatúra, náuka o spoločnosti, cudzí jazyk (základy anglického jazyka minimálne na úrovni B1).
Termín podania prihlášky: do 30. apríla 2019.
Gestor programu, profesor Peter Chrastina hovorí, že absolvent by mal byť „inak“ mysliaci špecialista ‒ historik s IT povedomím, ktorý dokáže analyzovať staré mapy, veduty alebo fotografie aplikáciou geografických informačných systémov (ArcGIS, QGIS, Maya).
Na základe toho bude schopný poskytnúť konkrétny posudok alebo konzultáciu pri identifikácii a hodnotení potenciálu hmotného kultúrneho dedičstva – starých architektúr, kultúrnej krajiny a podobne. Dokáže sa preto uplatniť aj v médiách, vo vydavateľstvách, v reklamných agentúrach alebo v cestovnom ruchu.
Nový študijný program bude teda úzko prepojený aj s praktickými zručnosťami a znalosťou aktuálnych technológií a trendov.
Základ štúdia budú tvoriť odborné predmety zamerané na výučbu uhorských, československých i slovenských a takisto všeobecných dejín a príbuzných disciplín, ako sú pomocné historické vedy, dejiny európskeho umenia, filozofia dejín, metodológia dejín, historiografia, úvod do muzeológie a jazyky prameňov (napríklad latinčina, maďarčina a nemčina).
Inovatívne predmety
Profesor Chrastina predpokladá, že študentov určite oslovia inovatívne predmety, napríklad úvod do základov tvorby pravdepodobných modelov, tvorba animačných simulácií a modelov, environmentálna história, kyberkultúra v kultúrnych inštitúciách alebo moderné technológie pri ochrane kultúrneho dedičstva či múzejná virtualizácia a vizuálne systémy.
Teoretické predmety sú doplnené o široký výber prakticky zameraných prednášok a seminárov, ktorých náplňou sú témy týkajúce sa kultúrneho dedičstva v kyberpriestore ako aj digitalizácie, vizualizácie a prezentácie historických pamiatok.
Študenti sa nenásilnou formou, ktorá je prístupná pre každého, kto má záujem sa s počítačom naučiť niečo nad rámec bežných používateľských zručností dozvedia, ako sa dajú využiť moderné technológie v súčasnom historickom výskume.
Virtuálna realita v histórii

Prínosom nového odboru bude aj využitie modernej technológie, geografických informačných systémov i virtuálnej reality.
Vďaka virtuálnej realite sa študent môže napríklad dozvedieť, akým spôsobom boli postavené hradné komplexy, čo bolo pre staviteľov vzorom a impulzom pri realizovaní viacerých prestavieb.
„Virtuálna realita v odbore histórie sa teda využíva na pochopenie historických súvislostí v konkrétnom čase a priestore, napríklad pre oblasť historickej a fortifikačnej architektúry. Jednotlivé modely zachytávajú hradné komponenty, ktoré zvýrazňujú konštrukčné, stavebné momenty a podnecujú k zamýšľaniu sa aj nad otázkami,“ približuje to, čo sa budú od budúceho roku učiť študenti, profesor Chrastina.
V rámci „nadstavbových a presahových“ predmetov alebo kurzov budú študenti vnikať aj do virtuálnej reality používanej v archeológii, muzeológii či kulturológii. Nebude vynechaný ani problém identity jednotlivca, spoločnosti alebo fenomén kyborgizmu vo virtuálnej realite.
Tradičné bádanie s modernou praxou
Prednosťou nového odboru je inovatívny prístup, vďaka ktorému budú jeho absolventi schopní orientovať sa nielen v historickej vede, ale budú ju vedieť prepájať s modernými technológiami a najnovšími trendmi digitálnej humanistiky.
V zahraničnom prostredí je aplikácia virtuálnych produktov do priestorov múzeí a do odboru muzeológie bežná. Prejavuje sa to nielen organizovaním rôznorodých virtuálnych výstav, ale aj usporadúvaním seminárov a medzinárodných konferencií.
Na niektorých západoeurópskych katedrách muzeológie je dokonca virtualita zakomponovaná do učebných osnov v podobe výberových prednášok.
Čo sa študent naučí na niektorých predmetoch
Historická geografia: Študent sa v kurze oboznámi s teoreticko-metodickými aspektmi historickej geografie na Slovensku (respektíve v bývalom Československu) vrátane aktuálnych trendov historickogeografického výskumu.
Kyberkultúra v kultúrnych inštitúciách: Oboznámi študentov s fenoménom kyberkultúry. Poslucháči postupne získavajú poznatky a nové pohľady na vývoj, aktuálne i vízie kyberkultúry v kultúrnych inštitúciách a takisto o možnostiach aplikácie jej vlastných prvkov.
Modelovanie architektonicko-historických pamiatok: Študenti sa naučia využívať interpretovať využitie krajiny z historických máp a analyzovať zmeny využitia krajiny.
Ochrana kultúrneho dedičstva v kyberpriestore: Študent sa oboznámi so špecifikami sanácie, výskumu, digitalizácie a prezentácie kultúrneho dedičstva. Dokáže sa zorientovať v interdisciplinárnom prostredí spájajúcom geoinformatiku s humanistikou. Osvojí si základné vedomosti o technikách a materiáloch používaných pri ochrane pamiatok v kyberpriestore.
Zdroj: Katedra historických vied a stredoeurópskych štúdií