SME
Nedeľa, 5. apríl, 2020 | Meniny má Miroslava

Ako sa stať „Kostičkou“, forenznou antropologičkou Brennanovou

Najskôr sa študuje všeobecne biológia, koncom druhého ročníka bakalára si študent vyberá zameranie - katedru.

Michaela Dörnhöferová pripravuje kosti na hodinu porovnávacej anatómie.Michaela Dörnhöferová pripravuje kosti na hodinu porovnávacej anatómie. (Zdroj: Archví M.D.)

K popularite antropológie u stredoškolákov na Slovensku prispel seriál Kosti, ale aj iné kriminálne filmy, v ktorých vystupujú forenzní antropológovia. Dnes sa už antropológovia uplatňujú aj v nemocniciach, môžu pracovať v genetických laboratóriách, v centrách asistovanej reprodukcie i na transplantačných oddeleniach.

Adam Števanka a Karolína Mendelová majú za sebou trojročné bakalárske štúdium na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Karolína sa sem dostala cielene, na Gymnáziu Ivana Horvátha v Bratislave maturovala z chémie aj z biológie, chcela študovať medicínsku biológiu, viac sa venovať človeku. Splnilo sa jej to. Na medicínskej biológii, čo je špecializovanejšia verzia biológie, mala viac fyziky, matematiky, trochu informatiky, no a, samozrejme, gro molekulárnej biológie.

Adam mal síce pôvodne po maturite na gymnáziu v Topoľčanoch namierené študovať do Olomouca zubarinu, a biológia na Prírodovedeckej fakulte UK bola až záložný plán. Do Olomouca ho nezobrali. Dnes hovorí, že všetko je tak, ako malo byť, zostal na biológii a našiel sa v nej.

Dnes sú obaja v prvom ročníku magisterského štúdia na katedre antropológie, vybrali si odbor, ktorý sa zaoberá človekom.

Bakalárske práce už robili s témami antropológie. Adam si vybral kriminalistickú a klinickú antropológiu, Karolína mala archeologickú tému.

A či má niečo spoločné s ich štúdiom seriál Kosti?

„Keď som nemal toľko vedomostí z antropológie, aj ma kriminálky a seriály trochu ovplyvnili, ale teraz, keď tomu viac rozumiem, tak sa pri pozeraní filmov len tak pousmejem. Lebo ono to tak reálne nefunguje ako vo filme,“ povedal Adam.

Najskôr všeobecná biológia

Prijímacie pohovory sa robia z biológie a chémie v rozsahu stredoškolského učiva. Tí, čo absolvovali olympiády alebo rôzne prírodovedné súťaže, môžu byť prijatí aj bez prijímačiek.

Adam hovorí, že prvý ročník je taký chemický, je tu veľa anorganickej aj organickej chémie, už tu mali skúšku z antropológie, ťažká bola biochémia.

Prvé dva bakalárske roky sú zostavené zo základných predmetov z jednotlivých oblastí biológie, od zoológie, genetiky, botaniky, cez molekulárnu biológiu, anatómiu človeka až po antropológiu.

Prvý ročník študentov preosial, veľa ľudí si už v zimnom semestri, keď mali organickú a anorganickú chémiu, povedalo, že je to pre nich príliš náročné. Odišli.

Adam a Karolína sa zhodujú, že výhodu majú tí, čo maturovali z biológie a chémie. Karolína dodáva, že sa dá biológia študovať aj bez maturity z biológie, ale potom je to náročnejšie.

„V druhom ročníku, keď sú študenti už zorientovaní, čo štúdium obnáša, sa uchádzajú o pozíciu na konkrétnej katedre s daným zameraním,“ dopĺňa odborná asistentka na Katedre antropológie Prírodovedeckej fakulty UK Michaela Dörnhöferová, ktorá ich učí porovnávaciu anatómiu. Aj ona túto katedru vyštudovala, hovorí, že antropológia sa pre ňu stala jasnou voľbou a nemenila by.

„Učarovali mi kosti, aj preto som si vybrala predmet, v ktorom sa študenti učia rozpoznať ľudské kosti od tých, čo nemajú ľudský pôvod. Na cvičeniach sa to učia na skutočných kostiach,“ hovorí Michaela Dörnhöferová, ktorá sa venuje historickej antropológii, paleopatológii a čiastočne forenznej antropológii.

Študenti majú prax až v rámci diplomovej práce, tá je viazaná na výskum.

„Ak sa študenti chcú zamerať na historickú antropológiu, spracúvať a vyhodnocovať kostrové pozostatky, tak je ideálne, ak sa aktívne zúčastňujú na archeologických výskumoch, ´vykopávkach´. Sú to pre nich veľmi dôležité skúsenosti počas magisterského štúdia,“ doplnila odborná asistentka.

Magisterské štúdium

Po nástupe na magisterské štúdium už majú Karolína a Adam iba špecifické predmety na katedre antropológie, ktoré súvisia iba s ich odborom. „Štúdium sa nám zmenilo dosť výrazne,“ hovoria. Predmety, ktoré sa študenti učia, nie sú len teoretické, sú spojené s praktickými cvičeniami.

Už teraz vo štvrtom ročníku obaja robia na výskume k diplomovej práci.

Adam sa v diplomovke bude venovať odtlačkom rúk detí v materskej škôlke, bude skúmať, či sa z odtlačku dá zistiť pohlavie a vek malých detí. Odoberá im špeciálnym farbivom odtlačky, prikladá ich na papier, potom ich bude vyhodnocovať podľa rôznych bodov. „Z toho odtlačku sa dá vyčítať veľa vecí, spojitosti s chorobami, s genetickými predispozíciami,“ hovorí Adam.

Karolína bude dvoma metódami porovnávať nohy dospelých, z odberu odtlačkov nôh bude zisťovať, ktorá metóda je spoľahlivejšia. A čo sa dá vyčítať z odtlačkov nôh dospelých? „Napríklad výška človeka, či má plochú nohu alebo kratšiu, či mu chýbajú prsty,“ spresňuje Karolína.

Uplatnenie je široké

Nedá sa povedať, že každý, kto skončí antropológiu, robí aj antropológa. Absolventi majú širšie uplatnenie, pracujú v rámci fakúlt vysokých škôl, v múzeách ako kurátori antropologických zbierok, v kriminalisticko-expertíznom ústave, vo farmaceutických firmách.

V praxi by sa určite zišlo viac antropológov, ako je absolventov. Podľa Michaely Dörnhöferovej by bolo ideálne, keby každá väčšia nemocnica mala klinického antropológa.

„V oblasti forenznej antropológie by sa oplatilo podporovať spoluprácu súdny lekár verzus antropológ, a to nielen v rámci Bratislavy, ale aj v ďalších regiónoch,“ hovorí Dörnhöferová.

Dosť absolventov sa dnes už uplatňuje aj v poisťovniach, kde pracujú na oddeleniach, čo sa zaoberajú naceňovaním poistných škôd v súvislosti so zdravotnou poistkou. Sú aj likvidátormi poistných udalostí súvisiacich so zdravotným alebo životným poistením.

„Uplatnenie absolventa záleží od toho, či chce študent pracovať vedecky. Tým, že je štúdium všeobecné, tak postupne študenti nadobudnú zručnosti a môžu pracovať v genetických laboratóriách, v centrách asistovanej reprodukcie, teda v rôznych medicínskych oblastiach,“ povedala Michaela Dörnhöferová.

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.
Píše Ursula von der Leyenová

Ako sa Európa opäť postaví na nohy

Náš svet sa za niekoľko týždňov celkom zmenil.

Šéfka EK Ursula von der Leyenová.
Týmto obrázkom Ivany Šátekovej sa rozbehla online galéria pre umenie v čase koronavírusu.

Ako sa koronavírus šíri na Slovensku (mapa)

Údaje pochádzajú z Národného centra zdravotníckych informácií.

Neprehliadnite tiež

Ako sa stať „Kostičkou“, forenznou antropologičkou Brennanovou

Najskôr sa študuje všeobecne biológia, koncom druhého ročníka bakalára si študent vyberá zameranie - katedru.

Michaela Dörnhöferová pripravuje kosti na hodinu porovnávacej anatómie.

Ivana Brutenič: S mladými chatujte, e-mail ich otravuje

Nábor absolventov je pre firmy výzvou. Čím ich môžu zaujať, radí odborníčka na personalistiku Ivana Brutenič.

Ilustračné foto.

Stabilizačné pôžičky pokračujú, zoznam ešte nie je

Nedostatkové povolania, ktoré chýbajú na trhu práce, podporia pri štúdiu aj tento rok.

Ilustračná fotografia

V pondelok ráno podáva dekan v Žiline študentom kávu

Dekan Miloš Poliak podáva pravidelne kávu. Pohostiť študentov je výborný spôsob, ako s nimi ostať v kontakte.

Pozvanie na Kávu s dekanom využívajú zamestnanci aj študenti. A dekan Miloš Poliak ich ponúka nielen kávou, ale aj sladkosťou.