SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Mileniál sa na jednom mieste dlho nezdrží

Mladých lákajú start-upy, technologické firmy a zdieľaná ekonomika.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Adobe Stock)

O svojom pracovnom živote majú súčasní mladí ľudia úplne iné predstavy ako napríklad generácia dnešných štyridsiatnikov.

Knihy čítajú v čítačke, bez bezdrôtových slúchadiel nevychádzajú z domu. Sledovanie programu v televízii je pre nich retro zábava pre starých ľudí, častejšie komunikujú elektronicky ako osobne. A zmeniť prácu či miesto pobytu im nerobí žiadny problém. Reč je o mileniáloch a čerstvých absolventoch škôl, novej sile na trhu práce.

„Flexibilita a dostatok možností na trhu práce motivujú mileniálov k častejším zmenám zamestnania, ako bývalo štandardom kedysi. Ak pociťujú stagnáciu, chýba im priestor na rast a zaregistrujú zaujímavú ponuku, nemajú problém zmeniť zamestnanie,“ vysvetľuje Anna Ričányová z košickej pobočky personálnej agentúry Grafton.

Skryť Vypnúť reklamu

Generácia, ktorá do pracovného procesu nastupuje v posledných rokoch, má úplne iné predstavy o svojom pracovnom zaradení a nasadení ako ich rodičia. Pre tých ešte platili hodnoty ako lojalita k zamestnávateľovi, dodržiavanie pravidiel a rešpektovanie hierarchie.

Kým ešte pred pár rokmi firmy bazírovali pri prijímaní nových zamestnancov aspoň na krátkej praxi, dnes je situácia iná. Zamestnávatelia robia všetko preto, aby zaujali absolventov. Keďže však ide o úplne nový „materiál“, často musia od základov meniť svoju náborovú taktiku.

Rovnováha nadovšetko

Svoje sebavedomie stavajú ľudia narodení na prelome milénia na úplne iných základoch. Platí to aj o ich mladších kolegoch – generácii Z, ktorá práve začína nastupovať na trh práce. Sú technicky zdatní, väčšina z nich ovláda najmenej jeden cudzí jazyk. Majú otvorenú myseľ – radi spoznávajú nové veci, ľudí a technológie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Celkovo sú mladí viac zameraní na hodnoty a kultúru, sú v tomto nároční. Chcú sa učiť nové veci a veľa vyžadujú od zamestnávateľa. Prinášajú nové pohľady a nechcú obmedzovať svoje súkromie a preferencie,“ charakterizuje absolventov riaditeľka odboru ľudských zdrojov v Poštovej banke Andrea Hazuchová.

Podľa personalistov nová generácia zamestnancov pracovať chce, chcú však veci robiť inak. „Súčasná generácia je pripravená odovzdať v práci maximum. Uvedomuje si však dôležitosť rovnováhy v pracovnom aj v súkromnom živote, a od zamestnávateľa očakáva prístup, ktorý im takúto rovnováhu umožní,“ vysvetľuje špecialista v oblasti ľudských zdrojov Martin Straka zo spoločnosti Balanced HR.

Jednoducho, rýchlo a virtuálne

Čo znamená táto mentálna zmena v nastavení potenciálnych zamestnancov pre firmy? Predovšetkým zmenu taktiky, a to na viacerých úrovniach. Firmy museli novej posile na pracovnom trhu prispôsobiť náborový proces. Na mieru im „šijú“ aj benefity, aby ich prilákali.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mladí ľudia radi komunikujú jednoducho, rýchlo a páči sa im, keď ich oslovia vo virtuálnom priestore,“ vysvetľuje Martin Straka. Na absolventov treba podľa neho preto ísť prostredníctvom sociálnych sieti, brandingu, marketingu, chatbotov či umelej inteligencie. „Zamestnávatelia, ktorí nabehli na vlnu a implementovali moderné prístupy, majú logický náskok pred svojimi konkurentmi,“ dodal.

Príslušníkov najmladšej generácie súčasne priťahujú podľa Martina Straku firmy, ktoré majú dobrý imidž a postavenie na trhu. Láka ich práca v start-upových projektoch, v projektoch zdieľanej ekonomiky alebo v technologických firmách.

Ťažšie to majú pri hľadaní mladých talentov konzervatívne odvetvia, ako sú banky či poisťovne. „O talenty musia viac zabojovať schémou benefitov a celkovým PR na trhu práce,“ Martin Straka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ktoré zamestnanecké výhody si cenia mladí zamestnanci najviac? „Home office, podporu vzdelávania a športových aktivít, dovolenku navyše.“ Jednoducho tie, ktoré im umožňujú venovať sa vlastným záujmom a neviazať sa.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Práca

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Startupy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.