SME
Utorok, 14. júl, 2020 | Meniny má KamilKrížovkyKrížovky

Cez tréning sa prváčky dopracujú k sebavedomiu

Mentorský program EWAAB učí vysokoškoláčky sebavedomo vystúpiť z komfortnej zóny.

Mentorský program EWAAB je určený vysokoškoláčkam v prvom ročníku, keďže vtedy ich čaká najviac zmien aj príležitostí.Mentorský program EWAAB je určený vysokoškoláčkam v prvom ročníku, keďže vtedy ich čaká najviac zmien aj príležitostí. (Zdroj: Archív Laury Adamkovičovej)

Hanblivosť, nízka sebadôvera a prispôsobovanie sa okoliu dokážu študentky a študentov odradiť aj od takých maličkostí, akou je zdvihnúť ruku a položiť vyučujúcemu otázku.

Tento jav môžeme častejšie vidieť u dievčat a je celkom bežný aj v zahraničí. Slovenka, ktorá práve študuje v Oxforde, preto spoluzaložila mentorský program EWAAB. Aktuálne funguje na ôsmich univerzitách sveta, pričom jednou z nich je Univerzita Komenského v Bratislave.

Projekt EWAAB (Encouraging Women Across All Borders) spoluzaložila Dominika Ďurovčíková, študentka fyziky na Oxfordskej univerzite. Niektorí sa síce čudovali, prečo nejde radšej študovať „dievčenský“ odbor, no veľmi ju to netrápilo. „Moja osobná motivácia bola silnejšia ako strach z toho, čo si o tom budú ľudia myslieť,“ odpísala z Oxfordu.

Skryť Vypnúť reklamu

Uvedomila si však, že veľa študentiek v jej veku nad tým nevie len tak mávnuť rukou. „Pohľady alebo predsudky druhých ich niekedy dokážu odradiť napríklad aj od toho, aby sa v triede nahlas spýtali otázku,“ konštatuje Dominika. Sama bola kedysi veľmi uzavretá, ťažko nadväzovala kontakty s novými ľuďmi a prezentovanie pred publikom bola pre ňu najhoršia nočná mora.

„Za tie roky som však veľakrát musela opustiť komfortnú zónu a zvládnuť situácie, pri ktorých som mala srdce až v krku,“ spomína študentka fyziky. Vďaka tomu vie, že tréningom sa aj jej rovesníčky môžu stať sebavedomejšie a kompetentnejšie než predtým. „Mojou víziou je pomôcť študentkám v EWAAB-e prekonať vlastný strach, opustiť komfortnú zónu a pozorovať, ako sa začne diať nemožné.“

Skryť Vypnúť reklamu

Od Ameriky až po Austráliu

Príbeh o tom, ako mentorský program vznikol, sa odohráva doslova na viacerých kontinentoch. „Na jeseň v roku 2018 som na konferencii pre študentky fyziky v Los Angeles spoznala dievča menom Kaitlin. Pred začiatkom jej stáže v Oxforde sme sa stretli znova a zistili, že obe poznáme veľa inšpiratívnych ľudí a bola by škoda to nevyužiť,“ vysvetľuje Dominika.

Už z názvu vyplýva, že cieľom projektu je podporovať ženy nielen v jednej krajine, ale naprieč celým svetom. Študentky fyziky preto pri rozširovaní EWAAB-u oslovili svoje kamarátky, ktoré poznali zo školy, stáží či medzinárodných konferencií. Podarilo sa im tak dosiahnuť, že do prvého ročníka mentorského programu sa zapojilo dokopy osem univerzít, a to z Kanady, Spojených štátov, Veľkej Británie, Belgicka, Slovenska a Austrálie.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku prebieha projekt pod záštitou Univerzity Komenského, pričom hlavnou „primary“ mentorkou je Laura Adamkovičová. „Na farmácii nájdete podstatne viac študentiek ako študentov. Preto si aj v tomto prostredí všímam, že mnohé dievčatá majú problém hovoriť o svojich úspechoch a schopnostiach, ktoré tak často zostávajú skryté,“ hovorí Laura.

S Dominikou sa poznajú od strednej školy. „Vedela, že jej nepoviem nie,“ smeje sa študentka farmácie na začiatkoch ich spolupráce.

Cieľovou skupinou sú prváčky

Realizačná fáza projektu prebiehala na Slovensku v auguste. Prihlasovanie malo byť spustené už v septembri, preto sa Laura musela ponáhľať s propagáciou.

Mnohé potenciálne účastníčky sa však nechali odradiť názorom okolia. „Oslovili ma, že by sa zapojili, no potom sa im niekto posmieval, že sú príliš snaživé a vzdali to.“ Aj preto mentorky zdôrazňujú, že nezáleží na tom, čo si myslia ostatní. „Stačí, aby ony chceli a dokážu veľa,“ dodáva Laura.

Skryť Vypnúť reklamu

Cieľovou skupinou programu sú prváčky, keďže tie zažívajú po nástupe najviac zmien a zároveň majú veľa nových príležitostí. „Keď som bola na ich mieste, tápala som, či chcem pomáhať v nejakom študentskom spolku alebo brigádovať,“ spomína teraz už štvrtáčka na farmácii. Rôzne školské akcie jej však pomohli vystúpiť z komfortnej zóny a nabrať skúsenosti, vďaka ktorým sa mohla stať mentorkou.

Ešte pred spusteným projektu spolu zástupkyne univerzít diskutovali o tom, čo treba prioritne zlepšiť v ich krajinách. „Na Slovensku chýbajú študentkám skúsenosti najmä so sebaprezentáciou a líderstvom,“ myslí si Laura a snaží sa tomu prispôsobiť obsah programu. Doteraz s účastníčkami prebrala, ako zvládnuť prvý kontakt s niekým dôležitým, ako viesť tím ľudí, riadiť projekt či prezentovať sa pred verejnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Na jar by mal prísť na rad medzinárodný hovor. „Niektoré univerzity sa spoja a študentky si tak precvičia nielen angličtinu, ale aj vedenie diskusie na odborné témy s niekým, kto zatiaľ nepatrí do ich komfortnej zóny,“ vysvetľuje Laura. V ďalších ročníkoch projektu by mentorky rady zorganizovali aj stretnutie pre všetky zapojené účastníčky, preto sa snažia oslovovať sponzorov.

Prezidentka už počas štúdia

Laure pomáha s vedením projektu na Univerzite Komenského aj Monika Čičová. „Každá hlavná mentorka mala za úlohu vybrať si takzvanú secondary mentorku, ktorá je jej vzorom alebo má silnú osobnosť,“ objasňuje študentka farmácie. „Nemusela to byť vyslovene žena, ale myslím, že každá z nás vzala do úvahy, že tento program je najmä o ženách,“ dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Monikinou úlohou je prinášať na témy pohľad z praxe a poskytovať účastníčkam spätnú väzbu. S Laurou sa spoznali v Slovenskom spolku študentov farmácie. „Celý tento akademický rok je pre mňa niečím novým. Vždy som bola v skupine, ktorá mala nad sebou ešte nejakého lídra. Tentoraz som však líderka ja,“ hovorí Laura, ktorá po Monike prevzala post prezidentky spolku.

Spočiatku si však na svoju novú pozíciu musela zvykať. „Povedať niekomu, že končím tretí ročník a som prezidentka spolku bol pre mňa najväčší problém,“ priznáva študentka. Teraz má možnosť posunúť svoju skúsenosť práve účastníčkam EWAAB-u. „Cieľom je, aby sa nebáli hovoriť o svojich úspechoch. Lebo aj to, akým štýlom sa človek odprezentuje, urobí veľa,“ myslí si Laura. „Nehovorím, že sa má vždy chváliť, ale treba sa naučiť, ako povedať okoliu takéto informácie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Štvrtáčka na farmácii mala dosiaľ vždy šťastie na ľudí, ktorí ju motivovali posúvať sa vpred. Uvedomuje si však, že iní môžu naraziť aj na tých, čo závidia a podrážajú nohy. „Je to nepríjemné a malo by sa s tým niečo robiť, preto som sa dala na tento projekt,“ hovorí študentka.

Všetkým dievčatám, ktoré už niekedy niekto za ich snahu vysmial, by odkázala: „Nerozhodujte sa na základe toho, čo chce vaše okolie. Rozhodujte sa podľa toho, čo chcete vy. Nenechajte sa ovplyvniť.“

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vysoké Tatry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dovolenkárov bude vláda sledovať cez mobil

Do zoznamu menej rizikových krajín pribudne Británia.

Podcast Dobré Ráno.
Zariadenie na pestovanie legálneho medicínskeho konope.
Komentár Ondreja Podstupku

Stupnica utrpenia

Koľko prenajímateľov znesie neznesiteľnú bolesť digitálneho bytia?

Ondrej Podstupka

Neprehliadnite tiež

Lekárske fakulty zatiaľ nižší záujem zahraničných študentov neregistrujú.

Platí internát v Grenobli, učí sa doma v Štrbe

Budú zahraničné školy prijímať študentov na výmenu?

Kedy a ako sa dostanú do školy, dnes vysokoškoláci študujúci v cudzine nevedia.

Pri štúdiu v zahraničí treba mať aj plán B

Čo treba mať na pamäti pri výbere školy

Oplatí sa vybrať si školu, ktorá umožní začať štúdium cez internet.

Štúdium na dánskej univerzite dokončí doma. Pre koronu

Návrat do škôl v cudzine bude zložitý

Michal Janči počas výmenného pobytu v Portugalsku.