SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Dištančné vzdelávanie neovplyvní tituly absolventov, tvrdí rektor Daňo

Ako sa učí po novom

Ferdinad Daňo, rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Ferdinad Daňo, rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave (Zdroj: ARCHÍV EU)

Mohla by v budúcnosti dištančná forma vzdelávania vysokoškolákov na vysokých školách úplne nahradiť prezenčnú formu výučby? Rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Ferdinad Daňo, ktorý je aj viceprezidentom Slovenskej rektorskej komisie, jednoznačne hovorí, že ako doplnková forma vzdelávania bude mať dištančné vzdelávanie vždy svoje významné miesto pri príprave študentov vysokých škôl.

"Ale pri realizácii študijných programov, ktorých súčasťou je absolvovanie praxe, laboratórnych cvičení alebo praktického výcviku, táto forma nikdy nenahradí prezenčnú formu výučby," ozrejmuje rektor Daňo.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa rektora prezenčná forma vzdelávania je tou najlepšou formou, ktorú nemôže definitívne nahradiť žiadna iná forma. A to ani pri využití najnovších výdobytkov v oblasti informačno-komunikačných technológií.

"Osobný kontakt učiteľa a študenta je jednoducho nenahraditeľný, pretože umožňuje okamžite reagovať na prednášanú problematiku, dokáže sa pri ňom rozvinúť vzájomná interakcia a diskusia," povedal rektor Daňo. A v neposlednom rade počas prezenčnej výučby je dôležitá aj neverbálna komunikácia, prostredníctvom ktorej dokáže učiteľ registrovať reakcie študentov na spôsob a kvalitu svojej prezentácie.

Náročnejšie na prípravu

Dištančné vzdelávanie si Ekonomická univerzita v Bratislave, na ktorej v aktuálnom akademickom roku študuje na siedmich fakultách 7416 študentov, vyskúšala v priebehu letného semestra uplynulého akademického roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Rektor Daňo na základe skúseností, ktoré univerzita získala z realizácie letného semestra, pri jeho ukončení a organizácii štátnych skúšok povedal, že dištančná forma je náročnejšia najmä na prípravu.

Počas prezenčnej výučby je dôležitá aj neverbálna komunikácia.

"Vyžaduje totiž od všetkých dokonalé ovládanie online komunikačných platforiem vhodných na vzdelávanie, dokonalú prípravu prezentácie prednášanej problematiky, ale aj zvládnutie overovania získaných skúseností. Zároveň vyžaduje plnú sústredenosť počas vyučovacieho procesu."

Čo je jej negatívom?

Negatívom dištančnej formy vzdelávania môže byť podľa rektora predovšetkým nedostatok vedomostí o využívaní online nástrojov na vzdelávanie u niektorých učiteľov a tak ich nedostatočné využitie.

Často chýba vizuálny kontakt učiteľa a študenta, aktivita študentov pri tejto forme vzdelávania zaostáva za aktivitou, ktorú prejavujú pri prezenčnej forme.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je dôvod na obavy

Rektor Daňo rozptyľuje aj obavy z toho, či potenciálni zamestnávatelia nebudú spochybňovať výsledky absolventov, ktoré dosiahli prezenčnou výučbou.

"Dištančná forma vzdelávania je plnohodnotnou formou vzdelávania v zmysle legislatívy. Jej využívanie má a musí mať rovnakú váhu, ako je to pri prezenčnej forme vzdelávania, preto nie je dôvod domnievať sa, že realizácia vzdelávania touto formou bude mať u potenciálnych zamestnávateľov absolventov vysokých škôl význam pri ich výbere."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava minister zdravotníctva SR Marek Krajčí a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška počas tlačovej konferencie k aktuálnej pandemickej situácii na Slovensku.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.
Stĺpček Petra Schutza

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ekonomická Univerzita v Bratislave

Jediná univerzita na Slovensku, ktorá zabezpečuje komplexné a ucelené vzdelávanie.

Ekonomická univerzita v Bratislave
Ilustračné foto
Študenti medicíny mali viacero možností, ako pomáhať. Časť z nich pomáhala napríklad počas celoplošného testovania na odberných miestach.
Dni otvorených dverí tento rok nebudú prebiehať na univerzitách, ale v online priestore.