SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Dištančné vzdelávanie neovplyvní tituly absolventov, tvrdí rektor Daňo

Ako sa učí po novom

Ferdinad Daňo, rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Ferdinad Daňo, rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave (Zdroj: ARCHÍV EU)

Mohla by v budúcnosti dištančná forma vzdelávania vysokoškolákov na vysokých školách úplne nahradiť prezenčnú formu výučby? Rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Ferdinad Daňo, ktorý je aj viceprezidentom Slovenskej rektorskej komisie, jednoznačne hovorí, že ako doplnková forma vzdelávania bude mať dištančné vzdelávanie vždy svoje významné miesto pri príprave študentov vysokých škôl.

"Ale pri realizácii študijných programov, ktorých súčasťou je absolvovanie praxe, laboratórnych cvičení alebo praktického výcviku, táto forma nikdy nenahradí prezenčnú formu výučby," ozrejmuje rektor Daňo.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa rektora prezenčná forma vzdelávania je tou najlepšou formou, ktorú nemôže definitívne nahradiť žiadna iná forma. A to ani pri využití najnovších výdobytkov v oblasti informačno-komunikačných technológií.

"Osobný kontakt učiteľa a študenta je jednoducho nenahraditeľný, pretože umožňuje okamžite reagovať na prednášanú problematiku, dokáže sa pri ňom rozvinúť vzájomná interakcia a diskusia," povedal rektor Daňo. A v neposlednom rade počas prezenčnej výučby je dôležitá aj neverbálna komunikácia, prostredníctvom ktorej dokáže učiteľ registrovať reakcie študentov na spôsob a kvalitu svojej prezentácie.

Náročnejšie na prípravu

Dištančné vzdelávanie si Ekonomická univerzita v Bratislave, na ktorej v aktuálnom akademickom roku študuje na siedmich fakultách 7416 študentov, vyskúšala v priebehu letného semestra uplynulého akademického roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Rektor Daňo na základe skúseností, ktoré univerzita získala z realizácie letného semestra, pri jeho ukončení a organizácii štátnych skúšok povedal, že dištančná forma je náročnejšia najmä na prípravu.

Počas prezenčnej výučby je dôležitá aj neverbálna komunikácia.

"Vyžaduje totiž od všetkých dokonalé ovládanie online komunikačných platforiem vhodných na vzdelávanie, dokonalú prípravu prezentácie prednášanej problematiky, ale aj zvládnutie overovania získaných skúseností. Zároveň vyžaduje plnú sústredenosť počas vyučovacieho procesu."

Čo je jej negatívom?

Negatívom dištančnej formy vzdelávania môže byť podľa rektora predovšetkým nedostatok vedomostí o využívaní online nástrojov na vzdelávanie u niektorých učiteľov a tak ich nedostatočné využitie.

Často chýba vizuálny kontakt učiteľa a študenta, aktivita študentov pri tejto forme vzdelávania zaostáva za aktivitou, ktorú prejavujú pri prezenčnej forme.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je dôvod na obavy

Rektor Daňo rozptyľuje aj obavy z toho, či potenciálni zamestnávatelia nebudú spochybňovať výsledky absolventov, ktoré dosiahli prezenčnou výučbou.

"Dištančná forma vzdelávania je plnohodnotnou formou vzdelávania v zmysle legislatívy. Jej využívanie má a musí mať rovnakú váhu, ako je to pri prezenčnej forme vzdelávania, preto nie je dôvod domnievať sa, že realizácia vzdelávania touto formou bude mať u potenciálnych zamestnávateľov absolventov vysokých škôl význam pri ich výbere."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Absolventom chýba prax, nie všetko sa dá naučiť virtuálne.

Pandémia pripravila študentov o prax


31. máj
IT firmám chýbajú kvalifikovaní zamestnanci.

Firmy si zakladajú vlastné akadémie


27. máj
Laboratórne cvičenie s prípravou anorganických pigmentov.

Pomáhajú žiakom počas pandémie


16. mar
Doučovanie prebieha v malých skupinkách.

Vysokoškoláci sa zapájajú do doučovania


16. mar