SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Tvoríte digitálne mapy a cez počítač hľadáte neobjavené miesta na svete

Ako sa študuje geoinformatika

Mapathony sa na pôde Prešovskej univerzity konajú od roku 2018 pravidelne raz za semester. Na novembrovom študenti geografie mapovali utečenecké tábory v Etiópii.Mapathony sa na pôde Prešovskej univerzity konajú od roku 2018 pravidelne raz za semester. Na novembrovom študenti geografie mapovali utečenecké tábory v Etiópii. (Zdroj: ARCHÍV STELY TKÁČOVEJ)

Stela Tkáčová najskôr chcela byť učiteľkou v materskej škole. Po maturite si však našla úplne iný smer. Rozhodla sa naučiť viac o planéte, na ktorej žije. Dnes ako študentka 3. ročníka bakalárskeho štúdia programu geografia a aplikovaná geoinformatika na Fakulte humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity sa cez mapovacie maratóny učí vyhľadávať neobjavené miesta na svete, napríklad tie, čo sú najviac ohrozené humanitárnymi krízami.

Košičanka Stela Tkáčová sa pomaly blíži k obhajobe bakalárskej práce. Hovorí, že je to až neuveriteľné, ako rýchlo ubehli tri roky bakalárskeho štúdia geografie a aplikovanej geoinformatiky na Fakulte humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity.

Skryť Vypnúť reklamu

Absolventka košickej súkromnej strednej školy v odbore učiteľstvo pre materské školy - vychovávateľstvo si to nenamierila do praxe, ale začala po maturite hľadať vysokú školu, kde by mohla študovať vedy o Zemi. Objavila študijný program geografia a aplikovaná geoinformatika.

Nadšenie, s ktorým ho začala študovať, ju dodnes neopustilo.

Cesta k digitálnym mapám

Počas prvého semestra si musela veľmi rýchlo zvyknúť na tempo výučby, spôsob učenia sa, na informácie, čo sa na ňu hrnuli. Niekedy toho bolo priveľa.

"Bola to pre mňa výzva, predmety boli zaujímavé. Ako prváci sme museli najskôr získať teóriu, aby sme potom vedeli dané javy správne analyzovať. Zoznamovali sme sa so základmi humánnej, ale aj fyzickej geografie, ktorá sa venuje poznávaniu prírodného prostredia, v ktorom človek žije a tvorí, učili sme sa zakresľovať mapy," spomína na začiatky štúdia Stela.

Skryť Vypnúť reklamu

Jej prvé mapy neboli digitálne. Najprv sa museli naučiť základné značenie, metódy kartografického znázornenia, až potom začali tvoriť pauzákom a technickým perom.

"Niekto si vyfarboval antistresové maľovanky, ja som mala také tie moje, mapové. Na vyjadrovanie istých hodnôt alebo javov sme totiž používali aj obyčajné farbičky. Od druhého ročníka však už pracujeme s GIS-mi, geografickým informačným systémom, ktorý sa zameriava na prácu s priestorovými dátami. Tieto dáta sme sa naučili spracovať v programe QGIS, vďaka ktorému vytvárame digitálne mapy regiónov, ale aj rôzne tematické mapy zamerané na konkrétny jav."

Súvisiaci článok Epidémia vám z kalendára vyškrtne víkend Čítajte 

Výučba v teréne

K prvým semestrom patria aj poznávačky na terénnych praktikách, lebo treba povedať, že štúdium geografie a aplikovanej geoinformatiky je založené najmä na praxi. Od stola by sa študenti len ťažko naučili zapisovať dáta do máp.

Skryť Vypnúť reklamu

"Učila som sa o živej aj neživej prírode, musela som vedieť pomenovať a určiť rôzne vlastnosti hornín, rastlín. Rovnako však bola dôležitá aj ich poloha výskytu na Slovensku. Veľmi pekné zážitky sme mali ako kolektív z terénnych praktík. Tieto výlety upevnili vzťahy v kolektíve a spoznali sme našich vyučujúcich v inom prostredí ako tom univerzitnom."

Študenti si predmety vyberajú podľa toho, na čo by sa chceli zamerať v budúcom povolaní.

Terénne praktiká sú súčasťou prvého aj druhého ročníka. Vlani sa pre pandémiu skomplikovali. "Naši pedagógovia sa však vynašli, vydali sa na tie terénne praktiká sami, aby nám mohli ponúknuť aspoň virtuálnu prehliadku miest, ktoré sme mali navštíviť. Cestovali päť dní po západnom Slovensku a zdokumentovali to videami na youtube," povedala Stela.

Študenti si predmety vyberajú podľa toho, na čo by sa chceli zamerať v budúcom povolaní. Ak by sa človek chcel venovať napríklad cestovnému ruchu, tak si vyberie predmety zamerané na turizmus. Ak niekoho zase láka skôr geoinformatika, tak sa zameria najmä na technické predmety.

Skryť Vypnúť reklamu

Prax cez Erasmus+

Pandémia študentom neumožňuje praxovať toľko, čo by potrebovali, ale Stela mala šťastie na Erasmus+.

Počas leta pracovala dva mesiace v Prahe vo firme OpenGeoLabs. Vypomáhala tam s úpravou máp pre Štátny ústav radiačnej ochrany, rovnako spolu s kolegami vytvárala plugin do programu QGIS, naučila sa základy programovania práce ďalšími programami.

"Pluginy sú zásuvné moduly alebo také vylepšenia pre program. Ak si plugin nainštalujeme, môžeme získať prístup k rozšíreným funkciám programu. Ja som konkrétne s kolegami vytvárala plugin, ktorý používateľovi načítal mapy zo slovenských a českých webových mapových zdrojov."

A z Erasmu si odniesla nielen pracovné skúsenosti, ale aj dobrý pocit z ľudí, ktorí sa vo svojej práci našli.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Matematika, fyzika a chémia sú o logike. Ak ju nájdete, nemusíte sa bifľovať Čítajte 

Mapy utečeneckých táborov

Katedra geografie a aplikovanej geoinformatiky pre študentov pravidelne raz za semester organizuje mapovacie maratóny (Mapathony), na ktorých sa zídu dobrovoľníci, aby podali pomocnú ruku a spoločne vytvorili a doplnili mapy oblastí, ktoré nie sú zmapované. Účastníci k tomu pritom potrebujú len počítač s internetovým prehliadačom a myš.

V novembri minulého roku takto študenti geografie spolu s účastníkmi zo zahraničia mapovali utečenecké tábory v Etiópii. Vzhľadom na aktuálnu epidemiologickú situáciu sa novembrový mapathon konal vo virtuálnom priestore a spoluorganizovali ho študenti geografie z UNIPO Mappers. Ide o pobočku medzinárodného, na študentov zameraného konzorcia Youthmappers s cieľom mapovania pre potreby humanitárnych organizácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Stela Tkáčová so spolužiačkou Františkou Mackaničovou predstavili hlavné ciele projektu Youthmappers a opísali aktivity a plány UNIPO Mappers, skupiny mladých kartografov, do ktorej patria, ktorí radi venujú čas niečomu, čo môže pomôcť iným.

Počas dvoch hodín sa študentom geografie podarilo zmapovať na diaľku vyše 1500 budov utečeneckých táborov v Nigérii.

Stela spolupracuje aj s Prešovským samosprávnym krajom v oblasti spracovania priestorových dát národných kultúrnych pamiatok v kraji.

A kam si to namieri po skončení bakalára? Určite sa chystá pokračovať v magisterskom štúdiu. A ak sa zmení pandémia k lepšiemu, možno že sa vyberie študovať do zahraničia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v Hornooravskej nemocnici.

Doteraz bolo u nás v rámci prvej alebo druhej dávky minutých vyše 475-tisíc vakcín

14 h

Pandémia si vyžiadala 7 560 úmrtí.

5 h