SME

Zamestnávatelia si vychovajú pracovníka v nadstavbovom štúdiu, je ich však ťažšie nájsť

Duál si môžete zvoliť aj po maturite.

Učebné osnovy v Košickej akadémii softvérového vývoja sa zostavujú v spolupráci s firmami.Učebné osnovy v Košickej akadémii softvérového vývoja sa zostavujú v spolupráci s firmami. (Zdroj: Košická akadémia)

Ísť po strednej škole pracovať alebo sa ďalej venovať štúdiu? Ak maturant alebo absolvent odbornej školy s výučným listom nemá jednoznačnú odpoveď, môže sa poobzerať aj po duálnom nadstavbovom štúdiu. Zvýši si kvalifikáciu a už v priebehu štúdia získa zamestnávateľa a často aj možnosť zlepšiť si osobné financie výplatou.

V porovnaní s viac známou duálnou stredoškolskou výučbou je však náročnejšie nájsť si poskytovateľa duálneho nadstavbového štúdia označovaného aj ako duálne vzdelávanie 18+.

Odborníci sa zhodujú, že firmy majú o tejto forme výučby menšie povedomie a sú aj menej ochotné podrobiť sa administratívnym procedúram potrebným na rozbehnutie duálu 18+, ktoré stanovuje legislatíva.

SkryťVypnúť reklamu

Potenciálni študenti s ukončenou strednou školou navyše nie vždy vítajú podmienku nadstavbového štúdia na dennej báze.

Niektoré firmy tak preferujú duálny spôsob nadstavbového vzdelávania takou formou, ktorá im umožňuje stanoviť si pre nich vyhovujúcejšie podmienky. Príkladom je aj Košická akadémia softvérového vývoja.

Podľa požiadaviek firiem

"Obsah výučby určujú firmy, s ktorými škola spolupracuje. Kurikulum je nastavené podľa ich požiadaviek. Napríklad predtým, keď žiaci mali projekty, chodili s USB kľúčmi, no padla pripomienka, že už sú tu "cloudy". Tak sme žiakov učili pracovať s "cloudmi". Vyučovanie sme prispôsobili," hovorí Dušan Bosák, zriaďovateľ Súkromnej strednej odbornej školy (SSOŠ) na Dneperskej ulici v Košiciach, kde prebieha aj pomaturitné vzdelávanie v oblasti IT, známe tiež pod názvom Košická akadémia softvérového vývoja.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Informatika je perspektívny odbor. Zmluvu má študent zväčša ešte pred štátnicami Čítajte 

Výučba je tu výrazne orientovaná na prax v IT spoločnostiach, a hoci škola nie je oficiálne registrovaná na duálnu výučbu 18+, vzdelávanie v škole prebieha duálne v úzkej spolupráci s firmami.

Duálny spôsob výučby v Košickej akadémii softvérového vývoja uskutočňujú v spolupráci so spoločnosťami Visma Labs, Deutsche Telekom IT Solutions, Global Logic A Hitachi Group Company a Siemens Slovensko prostredníctvom klasteru IT Valley Košice.

Škola tak podľa Bosáka nemusí podpisovať osobitné zmluvy s každou spoločnosťou, administratívne spoluprácu zabezpečuje klaster, ktorého členom sú aj vyššie spomenuté firmy. Škola je súkromná, no žiaci neplatia školné. Pokryje sa z finančných príspevkov firiem, ktorými spoločnosti podporujú školu za to, že im pripravuje budúcich zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Pomaturitné vzdelávanie v košickej akadémii trvá tri roky a je rozdelené na dve časti. Prvá polovica štúdia je zameraná na teóriu a druhá na prax. Tretí ročník študenti trávia prevažne vo firmách. Najlepší študenti, ktorí v treťom ročníku robia v rámci firmy už na reálnych projektoch pre zákazníka, dostávajú aj finančnú odmenu približne vo výške 60 percent platu zamestnanca a môžu využívať aj niektoré zamestnanecké benefity.

Rovno k zamestnávateľovi

Po ukončení tretieho ročníka má väčšina študentov pracovné zmluvy a ostáva vo firmách pracovať. Štúdium je denné. O možnosti zriadenia diaľkového či večerného štúdia neuvažujú, keďže podstatnou súčasťou výučby je prax priamo vo firmách počas bežných pracovných hodín.

"Štúdium je dosť náročné. Na základnej škole či na bežnom gymnáziu je štúdium postavené tak, aby ho zvládal priemerný žiak. My máme latku postavenú na najlepších žiakoch a tí priemerní by sa mali dotiahnuť na najlepších. Ak by sme ju postavili na priemerných žiakoch, všetci by boli priemerní, a to firmy nechcú. Ak sa niekomu v štúdiu nedarí, odporučí sa mu, aby opustil štúdium," zdôrazňuje Bosák.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažiskom výučby sú skupinové projekty, keďže práca v IT firmách je prevažne kolektívna. Mentormi projektov sú pracovníci, programátori zo spolupracujúcich firiem.

"Firmy tak študentov poznajú. Keď potom do firiem prichádzajú na prax, nie sú pre nich len nejaké čísla, o všetkých vedia. V treťom ročníku nám firmy už avizujú, u ktorých študentov je predpoklad, že s nimi podpíšu pracovnú zmluvu. Vždy sa nájdu jeden-dvaja, u ktorých taký predpoklad nie je. Takým študentom povieme, že je malá pravdepodobnosť získania zamestnania v tejto firme. Môžu si zháňať inú prácu ešte počas štúdia a majú dostatok času nájsť si prácu v inej firme," hovorí Bosák.

Súvisiaci článok Informatika nie je len o programovaní, ale aj o logike (rozhovor) Čítajte 

Angličtina podmienkou

Škola každý rok otvára jednu triedu s približne 30 žiakmi. Minulý školský rok úspešne ukončilo štúdium 22 žiakov, no boli podľa jeho slov aj slabšie ročníky, keď školu zvládlo z tridsiatich len okolo 12 žiakov.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie za každú cenu sa snažíme dostať všetkých žiakov až do tretieho ročníka. Firmy potrebujú hotového pracovníka, a nie aby ho potom ešte ony pripravovali. Nemalo by to zmysel. Teraz však máme pomerne silné ročníky. Tento rok sme prijali 30 študentov, v druhom ročníku je ich vyše 25 a v treťom ročníku nám zase bude končiť okolo 25 študentov," dodáva.

Prijímacie skúšky pozostávajú z pohovoru, kde sú prítomní aj zástupcovia firiem spolupracujúcich na duálnom spôsobe výučby a riešenia algoritmov. Keďže firmy – budúci zamestnávatelia - sú nadnárodné korporáty, vyžaduje sa znalosť anglického jazyka a aj pohovor sa uskutočňuje v anglickom jazyku.

"Študenti sa ma pýtajú, ako sa majú na pohovor pripraviť, ale ja im hovorím, že sa na to nedá pripraviť. Musíte vedieť hovoriť po anglicky, odpovedať na otázky, prečo sa hlásite na toto štúdium, čo od štúdia čakáte a podobne. Riešením algoritmov zase zisťujeme ich logické myslenie. Väčšinou prichádzajú žiaci, ktorí majú najhoršiu známku z matematiky 3. Zvyčajne sa k nám hlásilo okolo 40 ľudí, hoci minulý rok to bolo mimoriadne veľa, hlásilo sa 60 ľudí. Nemôžeme prijať viac ako 30, nemáme kapacitu. A úprimne poviem, keď sa hlási veľa, vezmeme tých najlepších," uzatvára Bosák.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä technické odbory

Ako vysvetľuje Ľubomír Billý, senior konzultant poradenskej spoločnosti Centire pôsobiacej aj v oblasti vzdelávania, tzv. "duálne vzdelávanie 18+" je určené pre absolventov stredných škôl s výučným listom alebo s maturitou, ktorí si chcú zvýšiť kvalifikáciu alebo doplniť či urobiť si ďalšiu maturitu.

Tento typ vzdelávania je vhodný aj pre zamestnávateľov, ktorí potrebujú pripraviť budúcich zamestnancov na povolania so zvýšeným rizikom poškodenia zdravia, ktoré nie sú vhodné pre neplnoletých žiakov.

V porovnaní s bežným nadstavbovým štúdiom je duálne štúdium 18+ úzko prepojené so zamestnávateľmi, ktorí zabezpečujú významnú časť praktického vyučovania. Aj podiel praktickej výučby je tu vyšší, a to 60 až 80 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosti zapojené do duálneho vzdelávania 18+, či už v rámci legislatívy, alebo v iných formách, pôsobia podľa Billého prevažne v technických odboroch, ako sú strojárstvo, informačné technológie, logistika, ale aj gastro.

Súvisiaci článok Informatik sa uplatní v priemysle, armáde aj v školstve. Možností je veľa Čítajte 

Povedomie je nízke

Podľa legislatívy je duálne štúdium 18+ pre študentov bezplatné. Študenti uzatvárajú pred prijímacím konaním do školy zmluvy priamo so zamestnávateľmi. Ako vysvetľuje Billý, zamestnávatelia majú nárok na rôzne daňové benefity a príspevky na praktické vyučovanie, čo im znižuje náklady spojené s prípravou študentov. Podobne ako žiaci stredoškolskej duálnej výučby, aj účastníci duálneho vzdelávania 18+ majú možnosť dostať odmenu za prácu u zamestnávateľa, ktorý poskytuje praktické vyučovanie.

Uchádzači o duálne nadstavbové vzdelávanie podávajú prihlášku na školu spolu s potvrdením od zamestnávateľa, ktorý im poskytne praktické vyučovanie. Prijímacie skúšky sa konajú v dvoch termínoch, v júni a auguste. Kritériá prijatia stanovuje riaditeľ školy v spolupráci so zamestnávateľmi.

SkryťVypnúť reklamu

"Jedným z dôvodov menej rozšíreného nadstavbového duálneho vzdelávania môže byť aj to, že zamestnávateľom stále chýbajú informácie o tejto možnosti. Očakávame, že sa to môže rozhýbať v gastre, keďže odbor kuchár - čašník je už len trojročný s výučným listom. Ďalším dôvodom môže byť, že podmienkou duálu je, aby išlo o denné štúdium, a to nebýva časté pri nadstavbe. Potenciálni dualisti na tento typ štúdia sú zamestnaní a iba externe si chcú dorábať kvalifikáciu. Nechcú, resp. ani nemôžu prerušovať svoju prácu, aby išli na denné štúdium," uzatvára Billý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


30
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


14
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


9
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


21
SkryťZatvoriť reklamu