Budúci maturanti sa už na svoje záverečné skúšky intenzívne pripravujú. Keďže termín písomných maturít z cudzieho jazyka pre rok 2025 je stanovený na stredu 12. marca, na prípravu im ostáva už len menej ako mesiac.
Hoci je na výber šesť jazykov, väčšina maturantov si vyberá angličtinu. Žiaci stredných odborných škôl majú na výber medzi úrovňami B1 (nižšia) a B2 (vyššia), žiaci gymnázií maturujú povinne na úrovni B2 a študenti bilingválnych gymnázií na ešte vyššej úrovni C1.

Externú časť maturitnej skúšky predstavuje centrálne zadávaný a centrálne vyhodnotený test.
Testy z minulých rokov nájdete napríklad na stránke Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM, predtým Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania), ktorý zároveň zabezpečuje externú časť maturitnej skúšky na Slovensku.
Denník SME pre vás v spolupráci s NIVAM pripravil aj tento rok ukážky dvoch testov navyše. Jednu pre úroveň B2 a jednu úrovne C1, obe spolu s cvičením na počúvanie a kľúčom správnych odpovedí. Externú maturitu si tak môžete vyskúšať v skrátenej podobe nanečisto.
Na to, aby ste z cudzieho jazyka úspešne zmaturovali, mali by ste z testu dosiahnuť aspoň 33 percent. (Náš skúšobný test je krátený). Do výsledného hodnotenia sa započítava ešte slohová práca a ústna časť.
Ak sa vás maturita týka, môže to byť pre vás užitočná pomôcka. A ak sa vás netýka, vyskúšajte si, či by ste ju zvládli.
Skúšobný test úrovne B2 (krátený)
LISTENING (7 points)
An Interview with Monica Guzman, a Motivational Speaker
Nahrávku k tomuto cvičeniu si môžete vypočuť tu.
You will hear the first recording. For the following statements 01– 07, choose only one correct answer (A), (B), (C) or (D). There is always only one correct answer. Now you have two minutes to read the tasks.
01 In her early studies, Monica was actively involved in ..........................
(A) creative writing and coaching
(B) literary and reading clubs
(C) writing stories and acting them out
(D) debating activities and dramatic arts
02 During her university studies, Monica viewed her Hispanic origin as ...........................
(A) a controversial issue
(B) part of her personality
(C) a positive thing
(D) a negative thing
03 In her professional career, Monica focused on ............................
(A) coaching activities for her co-workers
(B) developing her own managerial skills
(C) transforming students into confident managers
(D) communicative skills of contemporary leaders
04 Monica’s Wheel of Excellence model is a scheme ............................
(A) helping to achieve successful self-promotion
(B) focusing on assessment procedures
(C) developing a self-study plan for managers
(D) describing psychological workshops for managers
05 One part of career coaching is developing skills for ............................
(A) time management
(B) effective task division
(C) solving disagreements
(D) marketing the company
06 Monica finds it hard to coach such clients who ............................
(A) have some personal problems
(B) fail to follow a planned schedule
(C) are not willing to accept new ideas
(D) do not work as part of a team
07 In the past, Monica felt upset and anxious because she ............................
(A) had conflicts with her colleagues
(B) was disappointed in her friends
(C) couldn’t find reliable colleagues
(D) couldn’t stop negative emotions