Akí študenti prichádzajú na vysoké školy

Mnohí z dnešných maturantov majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium, sú slabo motivovaní, získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom, hovorí Mariana Szapuová, prodekanka Filozofickej fakulty Univerzity Komen

Maturanti majú medzery v poznatkoch.Maturanti majú medzery v poznatkoch.(Zdroj: FOTOLIA)

V ostatných rokoch stále častejšie počúvam ponosovanie sa kolegov a kolegýň z rozličných katedier na neustále sa zhoršujúcu pripravenosť maturantov na vysokoškolské štúdium odborov, ktoré sa na našej fakulte vyučujú, teda spoločenských a humanitných disciplín. Nie je to neodôvodnené – vskutku, zdá sa, že dnešní maturanti, respektíve tí, ktorí do prvého ročníka na fakulte nastupujú, majú isté medzery nielen čo sa týka poznatkov, ale aj, alebo najmä, majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium.

Viacerí majú dokonca problémy s jasnou formulovaním myšlienok či už vo verbálnom, alebo v písomnom prejave.

Samozrejme, nemožno paušalizovať, na fakultu prichádzajú aj šikovní a ambiciózni študenti a študentky, ale pokles pripravenosti maturantov na náročnejšie vysokoškolské štúdium ako všeobecný trend si nemožno nevšimnúť.

Príčin je niekoľko, okrem všeobecne známych problémov v stredoškolskom vzdelávaní, je to masifikácia štúdia: kým začiatkom 90. rokov na vysokoškolské štúdium nastúpila približne pätina maturantov, v súčasnosti je to viac ako polovica.

Chce to doučenie sa

Navyše na vysoké školy dnes neprichádzajú len absolventi gymnázií, ale aj stredných odborných škôl, ktoré súskôr prakticky zamerané. Ťažkosti, ktoré z naznačených problémov vyplývajú, by sa dali, domnievam sa, prekonať: chýbajúce vedomosti sa dajú doučiť, nedostatočné schopnosti a zručnosti rozvinúť, kultivovať.

Iste, vyžaduje si to zvýšené úsilie študentov, ale najmä učiteľov. Som však presvedčená, že pri dobrej vôli oboch strán to pôjde, aj keď nie ľahko.

Je možné napríklad zaradiť do prvého ročníka viac úvodných predmetov vedného odboru a koncipovať ich tak, aby naučili študentov základom „remesla“, prípadne sa doučili to, čo im chýba.

Iste, je to len jeden zo spôsobov, ako sa popasovať s problémom nedostatočnej pripravenosti študentov, viacerým odborom na našej fakulte sa v tomto smere celkom dobre darí.

Ako čeliť bezbolestným diplomom

Ťvrdším orieškom je však iný problém, ktorý považujem za závažný: je ním istá nevyhranenosť záujmu, osobnostná nezrelosť mladých ľudí, ktorí na vysoké školy prichádzajú.

Mnohí majú len veľmi hmlisté predstavy o odbore, ktorý idú študovať, sami presne nevedia, čo chcú, a čo je možno ešte horšie, sú slabo motivovaní - získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom.

Môžeme tomu čeliť len tak, že nepoľavíme z náročnosti.

Text bol uverejnený v prílohe denníka SME Bedeker Vysoké školy 11. novembra 2016.


Zoznam VŠ, ktoré uverejnili svoj profil v prílohe denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Patrik Dubovský - Fórum

Ako Harabinov senát poslal do väzenia ťažko chorého františkána

Bystrík Janík zomrel následkom perzekúcií komunistického režimu a jeho justície.

PLUS

Kde sa vzali nožík-rybička, verzatilka aj známe zápalky

Príbehy drobností českého dizajnu, ktoré prežili.

Neprehliadnite tiež

Boli ste na stáži? Pre firmu budete zaujímavejší

Zamestnávatelia sa dnes o ľudí bez praxe nebijú. Pritom pre dnešného vysokoškoláka vôbec nie je ťažké dostať sa na študijný či stážový pobyt do zahraničia. Erasmus+ už dokonca umožňuje stážovať aj absolventom.

Ilustračná fotografia

Chcete ísť na vysokú školu? Ustriehnite si termíny

Stručná inštruktáž, ako si podať prihlášku na vysokú školu.

Ilustračná fotografia

Čo nové budete môcť študovať?

Novinky študijných programov, ktoré sa vysokým školám po získaní akreditácie podarilo zaradiť do svojej ponuky na akademický rok 2019/2020

Mnohé fakulty reagujú pri nových študijných akreditovaných programoch na požiadavky praxe, absolventi budú pre zamestnávateľov zaujímavejší.

Na vlastnej koži: Ako prežiť prvý rok na vysokej škole

Prechod zo strednej školy na vysokú prináša študentom veľa zmien do života.

Porovnávacie skúšky nahradia prijímačky

Výsledky štandardizovaných skúšok českej spoločnosti Scio na Slovensku využíva pri prijímaní na štúdium 32 fakúlt z desiatich univerzít. Skúšky študent môže absolvovať počas jedného školského roka v šiestich termínoch vo viacerých slovenských mestách.