Akí študenti prichádzajú na vysoké školy

Mnohí z dnešných maturantov majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium, sú slabo motivovaní, získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom, hovorí Mariana Szapuová, prodekanka Filozofickej fakulty Univerzity Komen

Maturanti majú medzery v poznatkoch.(Zdroj: FOTOLIA)

V ostatných rokoch stále častejšie počúvam ponosovanie sa kolegov a kolegýň z rozličných katedier na neustále sa zhoršujúcu pripravenosť maturantov na vysokoškolské štúdium odborov, ktoré sa na našej fakulte vyučujú, teda spoločenských a humanitných disciplín. Nie je to neodôvodnené – vskutku, zdá sa, že dnešní maturanti, respektíve tí, ktorí do prvého ročníka na fakulte nastupujú, majú isté medzery nielen čo sa týka poznatkov, ale aj, alebo najmä, majú slabo rozvinuté intelektuálne zručnosti potrebné pre štúdium.

Viacerí majú dokonca problémy s jasnou formulovaním myšlienok či už vo verbálnom, alebo v písomnom prejave.

Samozrejme, nemožno paušalizovať, na fakultu prichádzajú aj šikovní a ambiciózni študenti a študentky, ale pokles pripravenosti maturantov na náročnejšie vysokoškolské štúdium ako všeobecný trend si nemožno nevšimnúť.

Príčin je niekoľko, okrem všeobecne známych problémov v stredoškolskom vzdelávaní, je to masifikácia štúdia: kým začiatkom 90. rokov na vysokoškolské štúdium nastúpila približne pätina maturantov, v súčasnosti je to viac ako polovica.

Chce to doučenie sa

Navyše na vysoké školy dnes neprichádzajú len absolventi gymnázií, ale aj stredných odborných škôl, ktoré súskôr prakticky zamerané. Ťažkosti, ktoré z naznačených problémov vyplývajú, by sa dali, domnievam sa, prekonať: chýbajúce vedomosti sa dajú doučiť, nedostatočné schopnosti a zručnosti rozvinúť, kultivovať.

Iste, vyžaduje si to zvýšené úsilie študentov, ale najmä učiteľov. Som však presvedčená, že pri dobrej vôli oboch strán to pôjde, aj keď nie ľahko.

Je možné napríklad zaradiť do prvého ročníka viac úvodných predmetov vedného odboru a koncipovať ich tak, aby naučili študentov základom „remesla“, prípadne sa doučili to, čo im chýba.

Iste, je to len jeden zo spôsobov, ako sa popasovať s problémom nedostatočnej pripravenosti študentov, viacerým odborom na našej fakulte sa v tomto smere celkom dobre darí.

Ako čeliť bezbolestným diplomom

Ťvrdším orieškom je však iný problém, ktorý považujem za závažný: je ním istá nevyhranenosť záujmu, osobnostná nezrelosť mladých ľudí, ktorí na vysoké školy prichádzajú.

Mnohí majú len veľmi hmlisté predstavy o odbore, ktorý idú študovať, sami presne nevedia, čo chcú, a čo je možno ešte horšie, sú slabo motivovaní - získať diplom „bezbolestne“ je pre mnohých z nich jediným cieľom.

Môžeme tomu čeliť len tak, že nepoľavíme z náročnosti.

Text bol uverejnený v prílohe denníka SME Bedeker Vysoké školy 11. novembra 2016.


Hlavné správy zo Sme.sk

PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Brexitovú partiu možno vyhrať obeťou dámy (píše Mikuláš Dzurinda)

Pat môžu vyriešiť predčasné voľby.

PRIMÁR

Kedy je hlien problém? Lekár radí, ako riešiť zadnú nádchu

Telo denne vyrobí aj liter a pol hlienu.

Komentár Petra Schutza

Bol to taký nijaký rok

Nič paradigmatického nás nečaká. Výnimkou by azda mohla byť nová Kiskova strana. Ak bude.

Neprehliadnite tiež

Anglicko ma naučilo stať sa sebavedomou

Téma: Čo mi dal zahraničný študijný pobyt na Erasme

Videl som, ako funguje fínske školstvo

Téma: Čo mi dal zahraničný študijný pobyt na Erasme.

Počas štúdia sa dajú využiť aj tri študijné pobyty

Téma: Čo mi dal zahraničný pobyt na Erasme.

Ako sa študuje na Islande? Moderne, ináč ako u nás

Téma: Čo mi dal zahraničný študijný pobyt na Erasme

Chodila som na predmety, ktoré boli novinkou

Téma: Čo mi dal zahraničný študijný pobyt na Erasme.