Genetička si vysokú školu vyberala podľa svojho koníčka

Ako sa študent môže presadiť vo svete vedy? Košičanku Máriu Džunkovú očarili vírusy a vďaka nim je súčasťou vedeckého tímu v Austrálii.

Mária Džunková v laboratóriu.(Zdroj: ARCHÍV M.DŽ.)

Košičanka Mária Džunková už na strednej škole vedela, že sa chce venovať vede. Dnes má tridsať, je genetičkou a už vyše pol roka je súčasťou vedeckého tímu na austrálskej University of Queensland. Dostali ju tam jej obľúbené vírusy, ktorým sa upísala.

„Ešte počas strednej školy som pestovala v rodičovskom byte exotické rastliny a chodila som so svojimi pestovateľskými pokusmi na rôzne biologické olympiády,“ spomína dnes genetička, ktorá od polovičky minulého roku žije a pracuje v Austrálii.

Vysokú školu si teda vyberala podľa svojho koníčka. Rozhodla sa pre Českú zemědělskú univerzitu v Prahe, kde študovala tropické a subtropické poľnohospodárstvo na Fakulte tropického poľnohospodárstva.

Chcela šľachtiť exotické plodiny

V časoch, keď Mária Džunková posielala prihlášku na vysokú školu, ešte nebol otvorený schengenský priestor a neexistovali sociálne siete. Študenti sa nerozbiehali do sveta tak ako dnes.

Vizitka
Mária Džunková

- Je genetičkou, venuje sa výskumu črevných baktérií, ktoré ovplyvňujú celý ľudský organizmus a sú pomerne málo preskúmané.

- Od roku 2010 až do polovičky roku 2016 pracovala v Centre na výskum verejného zdravia v španielskej Valencii na oddelení genomiky.

- Tri mesiace stážovala vo vedeckej kuchyni na Harvarde.

- Aktuálne pôsobí na University of Queensland v Austrálii, vyhrala výberové konanie na miesto postdoc.

- O svoju vedeckú prácu sa delí aj s laikmi prostredníctvom blogu, kde sa snaží prerozprávať svoje vlastné vedecké články rečou normálnych ľudí.

„Na vysokú školu som išla s tým, že budem šľachtiť exotické plodiny, aby som pomohla zmierniť hlad v Afrike,“ hovorí Džunková.

Štúdium ju bavilo a bolo aj veľmi flexibilné, takže mala dostatok času, aby popri škole pracovala. Dostala sa do Českej akadémie vied, kde sa naučila sekvenovať DNA a spracovávať sekvencie.

Až tam zistila, že sa vedec musí venovať tomu, čo práve letí, lebo iba na to dostane granty. Tak skončila pri výskume DNA baktérií, ktoré obývajú náš tráviaci trakt.

„Možno sa to na prvý pohľad zdá ako veľký skok z jedného odboru na druhý, ale v skutočnosti aj pri šľachtení rastlín a aj pri sekvenovaní DNA baktérií hovoríme o tom istom poradí písmen A, C, T, G, ktoré tvoria molekuly DNA,“ vysvetľuje genetička.

Mária Džunková priznáva, že na strednej škole sa vôbec neučila o sekvenovaní DNA, takže ani vo sne jej nenapadlo, že existuje povolanie bioinformatik, ktorý tieto sekvencie spracováva a analyzuje. Veď oficiálny odbor bioinformatika sa začal na vysokých školách otvárať iba pred pár rokmi.

Ako doháňala veľký svet

Po štúdiu na Českej zemědělskej univerzite v Prahe odišla na doktorát do Španielska, počas ktorého bola na stáži na Harvarde a teraz pracuje na austrálskej University of Queensland.

Nepozná univerzálnu radu, ako sa dostať na prestížne vedecké pracovisko. Do Španielska na doktorát sa dostala vďaka svojej praxi v Českej akadémii vied.

„V Centre na výskum verejného zdravia v španielskej Valencii akurát kúpili nový sekvenátor a potrebovali niekoho, kto už s ním vie pracovať, a keďže som to ovládala, bola som vo výhode,“ ozrejmuje genetička, ako sa dostala na toto výskumné pracovisko.

Študentom, ktorí sa chcú v budúcnosti orientovať na vedu, radí, aby už počas štúdia na vysokej škole získali čo možno najviac praxe v skutočných laboratóriách. Na doktorát nech si vyberajú vedeckú skupinu, kde sú schopní vyprodukovať nejaký článok do medzinárodného časopisu Nature a šéf skupiny je svetoznámy vedec s dobrými kontaktmi. „Treba byť neúnavný pri písaní listov vedcom, určite niektorý odpíše, chcete to však trpezlivosť,“ ozrejmuje genetička postup, ako sa dostať do vedeckých kolektívov.

Mária Džunková takto postupovala, jej vedúci dizertačnej práce v španielskej Valencii profesor Andres Moya patrí medzi známych vedcov, takže jeho meno v Džunkovej životopise jej vždy výrazne pomáha.

Pobyt na austrálskej univerzite jej zmluva zaručuje až do júna 2018, vždy je však šanca na jej predĺženie.

Článok bol uverejnený v prílohe denníka SME Bedeker Vysoké školy 8. februára 2017.

Zoznam VŠ, ktoré uverejnili svoj profil v prílohe denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

EKONOMIKA

Razie u Kočnera môžu odhaliť aj stratené zmenky

Penta nesmie vyplatiť 11 miliónov eur Kočnerovi. Papierové zmenky však prokuratúra nezaistila, už preto nemusia byť Kočnerove.

TV

Pri razii v Kočnerových domoch otvárali aj trezor

Na prehliadkach sa zúčastňuje aj Kočner.

Neprehliadnite tiež

Na Oxford a Cambridge sa treba hlásiť už v októbri

Chceli by ste skúsiť štúdium v zahraničí? Prihlášky ešte prijímajú v Holandsku aj vo Veľkej Británii

Vysokoškolský titul väčšinou zaručí vyšší plat

Napätá situácia na trhu práce mení správanie zamestnávateľov. Teórie, že asistentka musí mať vysokú školu a ovládať aspoň dve reči, už neplatia.

Erasmus: V zime študovala v Anglicku, v lete v Portugalsku

Študentka žurnalistiky Dominika Buková stihla v rámci Erasmu študovať v dvoch krajinách. Ak sa to dá, stačí to dobre naplánovať, vraví.

Život vedca je jedno veľké dobrodružstvo

Po desiatich rokoch strávených na zahraničných vedeckých pracoviskách sa v januári tohto roka vrátila domov fyzička MARIANNA DERZSI.

Papier je na ústupe, informácie sú v e-knihách

Niektoré univerzitné knižnice pripomínajú detskú izbu. Okrem kníh v nich študenti nájdu pracovné stoly, počítače, ale aj tulivaky, do ktorých si môžu ľahnúť a začítať sa do knihy.